pondelok 8. decembra 2014

Sochárske haiku

Povedal som si, že keď už sme sa v škole učili niekoľko rôznych možných básnických žánrov... prečo nejaký nevyskúšať? Pôvodne to mal byť sonet, ale dnes som dostal náhly impulz, pri čakaní v zime na autobus 19:40 a vymyslel som moje prvé haiku v živote. 
Ak by niekto nevedel, čo je to, tak v skratke je to... (akože)báseň s ustálenou formou trojveršia - 5, 7 a 5 slabík, bez rýmov. Takže koniec koncov by to malo vyzerať nejak takto:


z klamstiev planéty
vymodelujem sochu
Michelangela


Nie že sa mi haiku páči. Úprimne si myslím, že toto je moje prvé a zároveň posledné haiku. Radšej by som vyskúšal naozaj ten sonet, tieto bláboly mi nič nehovoria. 
Berte to iba ako nejaký inšpiračný mrazivý závan v mojej hlave. Aj ja to tak beriem. 

11 komentárov:

  1. To není k haiku, nevím jak to napsat, pak to prosím smaž, protože mi hlasy řekly, že ti toto mám napsat.
    "Jednou dozraje čas, slova budou plynout a nebudeme nad nimi přemýšlet." Snad se tě to nedotkne.
    Moc si vážím mladých lidí, jako jsi ty, kteří tvoří a snaží se vyjádřit své pocity.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Odkáž hlasom, že mali pravdu. Je to skvelý výrok. Páči sa mi.

      Odstrániť
  2. Haiku je dosť nudná vec -_- ale mne sa páči myšlienka tvojho haiku. A dobre ten názov znie. Skoro ako Hengeiokai :-P
    A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, haiku je nudné a nepovažoval by som to ani ku poézii, ale tak... čo narobím. Napadlo mi to, prišiel nápad sám od seba, tak som vyskúšal. Ešte mám veľa lyrických foriem, ktoré chcem vyskúšať.

      Odstrániť
  3. Nevím co je haiku a kdo je ten pán, smazal se mi dlouhý komentář, možná je to tak dobře, nevěděla jsem komu píšu. Nechceš mi to vysvětlit, ať si nemusím číst poučky na netu? V literatuře nejsem vzdělaná, nečtu knihy. Nedávno mi manžel ale četl krásný úryvek, pamatuju si jen, že nejhorší únava je z abstraktního myšlení, nemyslím tvary a logiku věci, ale nebytí v realitě. Když mi hlasy 10x řekly, abych tu větu napsala, tak jsem je poslechla, abych měla pokoj. M

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vysvetlím to: haiku je staré japonské... skladanie slov, alebo ako to nazvať (nechcem to pomenovať ako báseň), ktoré má 17 slabík, je delené do troch riadkov - veršov so schémou slabík:
      5 slabík
      7 slabík
      5 slabík
      Nemá sa to rýmovať.
      to je asi tak všetko.

      Odstrániť
  4. Ani ja haiku až tak nejak nemusím... Tvoje sa mi ale celkom páči. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja, preto som hovoril, že je prvé a posledné. Ale čítal som aj dve dobré haiku, jedno bolo od Heviera tuším a druhé od neznámeho autora. Také pekne morbídne =D

      Odstrániť
  5. nechapem naco je dobre haiku. asi na tolko ako titulok v novinach :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale ani ja tomu nerozumiem =D to je proste iba také... napíšeš kadejakú volovinu a iba si spočítaš, či ti to sedí po slabikách.

      Odstrániť
    2. a vraj nemas rad matiku. tse :D

      Odstrániť