utorok 9. septembra 2014

"Já, pisálek" 05

5) (podčást) >>> žánr
- Jaký žánr příběhů obvykle píšeš?
Obvykle sú to psychologické drámy s prehnanou štipkou tragédie. Pretože si nikdy nevezmem do ruky lyžičku a potom sa mi tam odsype tej tragédie až priveľa. 

- Držíš se striktně jednoho žánru, či žánry střídáš?
Snažím sa byť flexibilný, ako všetky pôžičky, nestagnovať na jednom. Však to nikoho už pomaly nebaví. Pretože každý vie predvídať, čo sa asi stane, aký asi je hlavný hrdina a tak podobne. Naposledy som napísal čosi sarkastického zo života drogovo závislej dievčiny a jej kamaráta. Žiadna tragédia, žiadna dráma. Iba trošku psychológie, dovolím si tvrdiť. 

- Je nějaký žánr který vysloveně nemáš rád/a?
Nemám rád príliš komické a veselé poviedky, nemám rád westerny, nemám rád príliš zamilované červené knižnice... po novom sa už začínam strániť všetkých novodobých fantazy, ktoré lákajú vyblýskanou krásnou obálkou s trú pjúr temným anjelom... nie, detí je na tomto svete už priveľa. Starý dobrý Štefan Kráľ! 

- Co mísení žánru, děláš to často, že spojíš několik žánrů dohromady?
Myslíte ako psychologická + dráma?
Byť jednorako zameraný je také obmedzujúce. Ak uvediem za príklad moju skvostnú knihu, tak je to taktiež psychologická dráma, tragická, miestami komická, miestami sa tam vyskytuje kus romantiky, občas nejaká tá irónia, sarkazmus a tak podobne... Ale v podstate je to stále ten žáner (dráma doplnená o slovo psychologická), iba spestrený kratšími mimožánrovými vstupmi. Neviem to adekvátnejšie vysvetliť. 

- Většina lidí píše stejný žánr, který nejraději čte - a poslední dobou je velmi oblíbený dystopický žánr. Napsal/a jsi někdy nějakou dystopii či se k tomu chystáš?
Na to treba slovník cudzích slov?


6 komentárov:

  1. Já myslím, že spadat vysloveně do jednoho žánru snad ani nejde. Právě proto, aby člověk nestagnoval, jak píšeš na začátku. Žánrový zařazení by asi spíš mělo navést čtenáře k tomu, aby aspoň trochu věděl, co čekat, ale jinak jsem zastáncem jemné manipulace s více prvky. Tvoje tvorba se mi líbí, to víš, něco víc, něco míň, ale tak to mám s každým autorem. Tak ti přeju, abys zase nabral síly k psaní (v aktuálním článku píšeš, že se to teď nějak nedaří), ráda si zas něco přečtu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Budem sa snažiť, ak nie básne, tak určite poviedky, tie sa mi píšu oveľa ľahšie.

      Odstrániť
  2. "Snažím sa byť flexibilný, ako všetky pôžičky..." ma rozosmialo nahlas :D
    Inak si myslím že je blbosť uvažovať v zmysle že si poviem: A idem písať len taký a taký román. A budem sa snažiť vliezť len do toho jedného žánru. Veď najprv niečo napíšem, a potom sa až zamýšlam (alebo ostatní sa zamýšlajú) čo je to za žáner. Teda aspoň podla mňa by to tak malo byť. Preto mi niektoré tie otázky prišli divne postavené.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mmm neviem prečo, v poslednom čase sa snažím byť veľmi vtipný -_-
      Však práve! Mne povedala až kamarátka, že je to asi psychologická dráma, čo píšem. A celkom som s ňou súhlasil. Pretože ja sa nad tým nezamýšľam, čo píšem, to píšem a nech je to čo chce... na to sú tu tí kadejakí kritici, aby to zaradili a skritizovali.

      Odstrániť
  3. Novodobé fantasy sú príšerné... a najhoršie je prísť do kníhkupectva, vidieť všetky tie temné čierne obálky a takú hŕbu fantasy kníh, že človeku až poskočí srdce od radosti a potom zistiť, že sú to nejaké kvázi fantasy zamilované zlátaniny o upíroch :D mne sa páči, že ty aj romantiku vieš podať takým pekným spôsobom, nie tak prvoplánovo, ako to robia všetky tie teenage romány :D
    Zaujímalo by ma, čo je to dystopia, mám pocit, že každý okrem mňa to vie :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale veď ani ja neviem, čo to znamená! Normálne som to dal aj do gúglu, ale nič normálne mi nenašlo =D cítim sa tak.... mimo diania =D
      Tak to je super! Ellen sa istotne potešila ;)

      Odstrániť