2. Gotická katedrála v Bourges
2.1. História
Za to, že jedna z prvých
a najoslnivejších francúzskych katedrál vyrástla práve v Bourges,
možno vďačiť náhode. Henry de Sully[1] mal
brata Mauricea, ktorý bol biskupom v Paríži a práve v tom roku
dal postaviť novú katedrálu Notre-Dame v gotickom slohu. Aj Henri začal
snívať o gotickom kostole. Výška navrhovanej katedrály mala ďaleko
presahovať galsko-rímske múry. Zomrel okolo roku 1200. Jeho nástupca,
arcibiskup William Dangeon, hral dôležitú úlohu v ďalšom rozvoji Bourges
a v definícii ikonografického programu.
Katedrála
mala nahradiť románsky chrám, ktorý bol príliš malý. Výstavba bola zahájená
okolo roku 1194 (v roku 1195 bola stavba už v plnom prúde). Špekuluje
sa, že to bola prvá francúzska katedrála vrcholnej gotiky.
V roku
1214 je už takmer polovica budovy vystavaná. Po desaťročnej prestávke sa
výstavba opäť začala a pokračovala až do roku 1230. Dokončená bola okolo
roku 1266. 13. mája 1324 bola katedrála vysvätená. Jej severná veža, dokončená
v roku 1480, sa v decembri roku 1506 zrútila. Bola prestavaná, avšak
má už niektoré prvky viditeľne renesančné. Vo francúzskych náboženských vojnách
v polovici 16. storočia katedrálu poškodili protestanti, dokonca sa
objavila aj výzva k jej úplnému zničeniu.
V roku 1992 bola katedrála pridaná do zoznamu
svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
2.2 Architektúra Bourges
Bourges je v dvoch významných rysoch
nepodobná žiadnej inej katedrále. Po prvé nemá žiadny transept[2]
(priečnu loď), takže hlavná loď siaha od západného priečelia k východnej
apside[3] bez
prerušenia, po druhé má dvojité bočné lode, z ktorých vnútorné sú trikrát
vyššie ako vonkajšie. To vytvára zvláštny prierez s veľmi prikrčenými
vonkajšími loďami a vysokými vnútornými loďami, ktoré sa tak zdajú byť
užšie.
Existujú najrôznejšie úvahy o tom,
prečo sa práve katedrála v Bourges architektonicky tak odlišuje od iných
stavieb francúzskej gotiky. Mala veľký politický význam ako chrám veľkého
a náročného arcibiskupstva v strede Francúzska a nič pre ňu teda
nebolo dosť dobré. Preberá radu architektonických schém od stavieb ako
Notre-Dame v Paríži alebo opátskeho kostola v Cluny. Architekti
museli pochádzať zo severofrancúzskej oblasti, kde vtedy existovala vysoko
rozvinutá stavebná kultúra. To všetko však nevysvetľuje, prečo Bourges celkovo,
ale aj v jednotlivých detailoch, vyzerá úplne inak než gotické kostoly.
Vysvetlenie odlišnosti možno spočíva práve v skutočnosti, že jej
vzdialenosť od politického a architektonického centra dopriala staviteľom
mimoriadnu voľnosť. Táto otázka bude vždy lákať k rôznym špekuláciám bez
toho, aby sa dočkala jednoznačnej odpovede.
Rebrová klenba plní opornú funkciu. Oblúkovité
oporné piliere preberali hlavný tlak vysokej klenby nad bočnými loďami
a odvádzali ho zo základného výškového rozvrhu. Umožnili tak zmenšiť hmotu
vnútornej steny.
Vyššia veža katedrály má názov Beurre[4],
južná Sourde je spevnená pilierom. Nikdy neobsahovala zvon, preto je nazývaná
aj Hluchá. V rôznych dobách sa zrútili obe veže a bolo nutné ich
znovu postaviť. Rozetové okno medzi nimi pochádza asi z roku 1390. Kaplnky
medzi opornými piliermi boli dostavané až v 15. storočí.
Bourges má sedem zvonov. Najstarší (z r.
1372) sa už nepoužíva.
Zvon Gros
Guillaume je najväčší a najťažší zvon katedrály, váži cca 6080 kg . Nahradil zvon
Svätého Štefana, ktorý popraskal pri polnočnej omši. Tento zvon nie je moc
používaný s výnimkou dôležitých udalostí. Maria-Theresa je
v súčasnosti mimo prevádzky, pochádza asi z r. 1828 a váži 1830 kilogramov .
V roku 1933 sa pridali ďalšie štyri zvony – Henri-Zita, Daniel-Mathilde,
Célestine-Martine a Louise.
2.3 Interiér
V Bourges (ako aj v Chartres) sa
vypustila nepohodlná a málo funkčná tribúna. Sleduje sa týmto dosiahnutie
nového monumentálneho aspektu vo výskume rovnováhy a harmónie medzi
časťami a celkom.
Interiér katedrály je v podstate
jednoduchý a rytmický. Pohľad je obratne nasmerovaný na štíhly chór,
týčiaci sa do výšky v lomenom svetle. Hlavná loď katedrály je 15 metrov široká, 124 metrov dlhá
a 37 metrov vysoká, bez zbytočnej ozdobnosti. Šesťdesiat pilierov piatich
rovnobežných lodí vytvára jednotný vizuálny efekt. Piliere hlavnej chrámovej
lode sú veľmi vysoké, zdvíhajú sa zo svojich základní bez prerušenia do výšky 17 metrov až
k výbežkom arkádových oblúkov. Nie sú zakončené hlavicami. Zdôrazňuje sa
tým zmysel vertikálnosti a umocňuje kompozičný rytmus. Hlavná klenba je
šesťdielna, a tak sa striedajú piliere hlavné s vedľajšími.
Trojdielne vertikálne rozloženie hlavnej lode sa opakuje na vonkajších stenách
vnútornej bočnej lode, takže skrz jej arkády môžeme vidieť ďalšie vertikálne
rozvrhnutie: arkády, triforium a hornú zónu okien. Tento výrazný nástroj
dodáva celej katedrále rys priestorovej kontinuity.
Osemnásť bočných kaplniek zdobia pozoruhodné
okná. Najslávnejšia kaplnka bola postavená v roku 1447 a zasvätená
svätému Jakubovi. Je umiestnená na severe a dekorovaná nádhernými
vitrážami s mramorovými sochami, ktoré predstavujú Jakuba. Jedinečné sú
taktiež napríklad Sacré coeur, ktorej steny sú skrášlené gobelínmi, alebo
centrálna kaplnka Panny Márie zdobená sochami.
Krypta v Bourges patrí medzi najväčšie
vo Francúzsku. Vchod do krypty sa nachádza v centre severnej bočnej lode.
Je 18 metrov
dlhá a 6,80 metrov široká. Skladá sa z centrálnej miestnosti
obklopenej dvomi ambitmi.[5] Svetlo
sem dopadá cez vitráže. V krypte sa nachádzajú sochy – veľké, náhrobné
a ďalšie iné. Medzi unikátne fragmenty patrí jedenásť reliéfov velezrady
Judáša, zloby Krista a pekla. Boli odkryté v roku 1850. Pod kryptou
je románsky kostol, kde sú pochovaní arcibiskupi z Bourges.
2.4 Sklomaľby
Sklomaľby patria k fascinujúcim dielom
stredovekého umenia. Vytváranie monumen-tálnych obrazov z farebného skla
však nebolo vynálezom gotiky, korene tejto techniky siahajú až do antiky. Ako
referuje Theophilus Presbyter vo svojom traktáte[6]
z počiatku 12. storočia, pripravili si sklomaliari najskôr drevené dosky,
na ktoré preniesli návrh vo veľkosti neskoršej tabule. Do nej zakreslili línie
a určili farby skiel, ktoré boli podľa týchto údajov rozrezané
a nakoniec vymaľované. Sklomaliari maľovali buď najskôr obrysy, alebo
lazúrovaný priehľadný tón, ktorým sa tieňovali a plasticky vytvárali
tváre, končatiny, záhyby a predmety.
Keď boli sklá nafarbené, navŕšili sa do pece
a vypálili. Keď sa vypálenie podarilo, mohla farba odolávať vplyvom
počasia celé storočia. Na zadnú stenu skla sa nanášali železité prímesi zložené
z jemnej zliatiny striebra a antimónu, ktoré sa miešali s okrom
a s vodou. Pri vypaľovaní prenikli do skla a zafarbili ho na
žlto.
Po
vypálení sa jednotlivé diely vyložili na stôl a na drevenej doske
s originálnym návrhom sa zalievali olovom. Na konci boli hotové polia
spojené tenkými kovovými výstuhami a zamontované do železných obrúb
okien.
V Bourges sú výjavy rozmiestnené po dvojiciach
na desiatich spodných oknách, aby ukazovali základné súvislosti. Okná
v horných častiach katedrály naopak ukazujú veľké osamelé siluety. Obraz
Panny Márie stelesňujúcu cirkev v chórovej ochodzi rámuje na severe zástup
prorokov a na juhu sprievod apoštolov.
Ďalšie výjavy na oknách sú napríklad
vyobrazenie Apokalypsy a Posledného súdu, príbeh Jozefa, niekoľko
hagiografických cyklov a pod. Sú to námety zo Starého zákona a zo
života Krista a svätých.
Svetlo dopadajúce cez chórové okná symbolizuje
čistotu neba a vypovedá o osvietení, ktoré čaká na veriaceho
prostredníctvom Ježiša, syna človeka. Pomáha pri prebudení
a upevňovaní viery.
2.5 Sochárstvo
Jean de Berry[8]
zlákal do Bourges (v roku 1386) Jeana de Cambrai, ktorému zveril vedenie najdôležitejších
stavieb: Sainte-Chapelle a Mehun-sur-Yèvre neďaleko Bourges. Jeho génius
sa naplno prejavil v kompozícii týchto diel v jednoduchých, takmer
geometrických formách, ktoré sa strácajú pod strohým odevom splývajúcim vo
veľkých záhyboch. Jednoduchosť jeho štýlu sa prejavila aj v mramorovej
náhrobnej soche vojvodu v Bourges. Vojvodu spodobil s ostrými črtami
tváre.
Západné priečelie patrí medzi najširšie
priečelie gotických katedrál vo Francúzsku. Každá ulička má vlastné dvere.
Tympanóny nad dverami rozprávajú rôzne príbehy, napríklad životný príbeh
Svätého Štefana, tympanón nad strednými dverami je najviac zachovalý, zobrazuje
Posledný súd. Severné a južné vstupy sú tiež plné sôch, ktoré sú ešte
staršie, ako tie na západnej strane. Datujú sa od cca 1160 a boli použité
z predchádzajúcej románskej katedrály. Južný tympanón zobrazuje Krista.
Postavy na severnom tympanóne Panny Márie boli veľmi prirodzené, kým portál
Apokalypsy bol strohý až suchopárny.
2.6 Zaujímavosti katedrály
PELIKÁN
- Neobvyklým prvkom na katedrále je Pelikán, ktorý zastáva úlohu klasických
ozdôb striech. Na iných kostoloch vo Francúzsku by sme našli kohúta alebo
krucifix. Pelikán sedí na vrchole severnej veže na malej konštrukcii, ktorá
drží najstarší zvon pochádzajúci z roku 1372. Daroval ho vojvoda Jean de
Berry. Od roku 1995 je pelikán nahradený kópiou, lebo bol v zlom stave.
ASTRONOMICKÉ
HODINY - Astronomické hodiny siahajú až do roku 1424 a boli vyrobené
podľa matematika Jeana Furosisa. Hodiny sa nachádzajú vo veži, pozadie tvorí
červená farba a sú zdobené kvetinami, štítmi a zlatými líniami.
Vrchné hodiny, ktoré ukazujú čas, pochádzajú z 19. storočia. Spodné hodiny
sú staršie, pochádzajú z roku 1424 a zobrazujú lunárny cyklus, výšku
slnka a znamenia zverokruhu. Astronomické hodiny teraz visia na spodnej
južnej strane katedrály v blízkosti hlavného vchodu.
[1] Bol členom rádu
cisterciánov, v r. 1193 bol zvolený patriarchom a arcibiskupom
v Bourges.
[2] Viď príloha č. 2
[3] Apsida je veľký polkruhový
alebo polygonálny výklenok, obvykle pri východnom závere kostola.
[4] Beurre znamená Maslová.
[5] Ambit je štvorcová krytá
ochodza alebo spojovacia chodba.
[6] Traktát o druhoch
umenia.
[8] Vojvoda Jean de Berry je
tretím synom kráľa Jeana II z dynastie Kapetovcov.
Prílohy
Rebrová klenba
Vitráže
Pôdorys
Krypta
Astronomické hodiny
Použitá literatúra:
1. Světové dějiny umění – Malířství, sochařství,
architektura, užité umění
Ottovo nakladatelství 2006, jazyk český, ISBN 80-7181-055-x
2. Poklady sveta 4 – Kultúrne pamiatky a prírodné krásy na zozname UNESCO
Bertelsmann
Lexikon Verlag GmbH 1999, Translation Ing. Arch. Helena Galanová and Zuzana
Ohrádková 2002, Slovak edition Ikar 2002, ISBN 80-551-0108-3 – súbor,
80-551-0108-6 –
4 zväzok
3. Jak je poznáme? Umění gotiky
Wie erkenne ich?
Die Kunst der Gotik, Karin Sagner
Euromedia Group
– Knižní klub 2005, ISBN 80-242-1520-x
4. Průvodce pokladnicemi UNESCO – Francie
Marián Tkáč, Opava,
Grafis s. r. o. 1999, ISBN 80-238-4718-x
5. Dějiny architektury
Architecture of
the Western World, Michael Raeburna kol., Orbis Publishing Limited, London
1980, preložila Jana Solperová, Vydal Odeon, Praha 1993, ISBN 80-207-0185-0
6. 1 000 let architektury
Francesca
Prinaová, Elena Demartiniová, Slovart CZ 2006, ISBN 80-720-9838-x
7. Gotika – architektura, sochařství, malířství
Gotik –
Architektur, Skulptur, Malerei, Ullmann, preložila Blanka Pscheidtová,
ISBN 80-720-9668-x
veľkolepá stavba!
OdpovedaťOdstrániťale najmä ten náhľad zvrchu na jednej fotke ma primäl k takej hlúpej predstave, ako sa tade šplhá malý assassin :D doba by aj sedela. mimochodom tie vitráže sú krásna vec, naživo som to ale zatial videla len v Prahe, ale určite zážitok byť vnútri takej budovy. a tie hodiny by som chcela doma :D
Ja by som chcel ísť do Bourges, fakt, keby mám ísť na výlet do Francúzska tak oseriem Paríž a Eiffelovku a pôjdem do Bourges.
Odstrániť